„Fatum” Piotr Rowicki

Piotr Rowicki to człowiek, który jest w stanie napisać chyba wszystko. Do tej pory czytałem zaledwie jedno opowiadanie kryminalne jego pióra, a ostatnio bliżej przyjrzałem się również i bajkom. Aż dziw bierze, że dwa tak różne bieguny jest w stanie połączyć postać jednego autora. „Fatum”, czyli najnowsza książką Pana Piotra, to zbiór opowiadań, których motywem przewodnim jest miasto, nie byle jakie zresztą i broń Boże przypadkowe, bo o samym Gdańsku mowa.

Na zbiór składa się 10 bardzo zróżnicowanych utworów. Każdy znajdzie tu coś dla siebie: kryminał, horror, groteska, humor… Niektórym z opowiadań trudno przypisać konkretny gatunek. Takie zróżnicowanie ma swoje zalety: dywersyfikacja poszerza grono potencjalnych czytelników. Ma to jednak i pewną wadę. Kiedy kończyłem jedno opowiadanie i zaczynałem kolejne, trudno było mi się przestawić na zupełnie inny gatunek literacki. Lekturze bardzo sprzyja czytanie „na raty”: śniadanko – opowiadanko – obiadek – opowiadanko – drzemka – opowiadanko…

Podczas czytanie, zupełnie ignorując nachalne gatunki literackie, na pierwszy plan wybija się wspomniany wcześniej Gdańsk. Rowicki przedstawia go czytelnikowi z kilku różnych perspektyw, posługując się kilkoma zupełnie od siebie różnymi warstwami społecznymi. Tak więc wcielimy się w postać pomocnika kucharza, by już kilka stron dalej oglądać tamtejszą rzeczywistość oczyma handlarza, próbującego zbić majątek na pomarańczach.

Po „Fatum” warto sięgnąć dla samego Gdańska. Opowiadania stanowią zaledwie środek, za pomocą którego Rowicki przedstawia czytelnikowi to historyczne miasto, wraz z jego zakamarkami i tajemnicami. Osobom zainteresowanym tym tematem, zbiór ten polecam bez wahania, obawiam się za to, że wielbicielom kryminałów w klasycznej formie, „Fatum” może nie podejść. Opowiadania są bardzo zróżnicowane i zaskakujące. Niektóre wręcz zostawiały mnie z rozdziawioną gębą („Czerwony kapturek” rządzi!). Jeżeli czujecie się na tyle elastyczni, by zagłębić się w mroczne zaułki „Wenecji Północy” i nie boicie się miszmaszu gatunkowego, to zbiór ten polecam.

Wydawca: Oficynka

Ilość stron: 230

Data wydania: sierpień 2011

Moja ocena: Gdańsk/10

    • Isadora
    • Listopad 7th, 2011

    Oj tak, „Czerwony Kapturek” wymiata! Ciekawe, jak autor potraktowałby inne postaci z baśni Grimmów! xD
    Pozdrawiam serdecznie!

  1. Sięgnę dla Gdańska, bo ciekawie mnie historia mojego miasta z różnych perspektyw.🙂

  2. oficynka miewa ciekawe pozycje w repertuarze, tutaj też, jak widzę, jest interesująco. Choć nie bez zastrzeżeń. Zastanawiałem się nad wzięciem do recenzji tej książki, ale nie wiem czemu, jakoś nie udało mi się😉

  3. Racja, Czerwony Kapturek wymiata – ale właściwie tylko on. Reszta prezentowała poziom zadowalający lub nijaki. W trakcie czytania, czułem właśnie coś takiego, jakby fabuła była jedynie pretekstem do napisania o Gdańsku🙂

  4. A ja pozycji niestety nie czytałam, jednak zbliżam się do tego w zawrotnym tempie. Zobaczymy, jak to wszystko się potoczy., Tymczasem uciekam spać😉

  5. Rowickiego praktycznie nie znam, ale „Fatum” mnie zachwyciło

  6. Isadora
    Ja bym chętnie makabryczną wersję kota w butach poczytał:)
    Pozdrawiam!

    Vampirek
    Dla Gdańska warto:) Fajnie oddaje klimacik miasta:)

    Onibe
    Nie straciłeś za wiele. Prócz Czerwonego kapturka nic specjalnego odkrywczego w tej antologii się nie znajduje. Fajna lektura do poczekalni czy autobusu, bo teksty są niedługie i szybko wciągają.

    Robert
    Cóż ja mogę powiedzieć. Zgadzam się z Tobą w całej rozciągłości:)

    Lena
    Za szybko się nie zbliżaj bo się przewrócisz! Alek się wczoraj wywrócił bo leciał na szybciora po książkę i teraz kuleje:)

    elwika
    Rowicki to człowiek instytucja. Fatum, jeżeli ktoś szuka pięknie oddanego klimatu i ducha miejsca, rzeczywiście może zachwycać:)

  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

